معمای «هویت» در چند دهة گذشته تلاشهای علمی صاحبنظران عرصة روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی و روابط بینالمللی را به خود مشغول کرده است. تحولات دهههای اخیر چه ...
بیشتر
معمای «هویت» در چند دهة گذشته تلاشهای علمی صاحبنظران عرصة روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی و روابط بینالمللی را به خود مشغول کرده است. تحولات دهههای اخیر چه در زمینههای فرهنگی و چه در عرصههای ساختاری، به تعدد، تنوع و گاه تعارض منابع هویتساز بسیاری از اقشار بهویژه جوانان و زنان منجر شده است.
دگرگونیهای عرصة اقتصادی، افزایش فرصتهای آموزشی و مشارکتهای اجتماعی موجب تعدد گروههای اجتماعی، گسترش روابط اجتماعی و تعلقات گروهی و تکثر منابع هویتساز شده است. تأثیر عمیق این فرایند بر نهادهای جامعه و افزایش آگاهیهای اجتماعی موجب کسب ارزشها و نگرشهای جدید و تغییر نقشهای اجتماعی جوانان، زنان و مردان در جامعه شده است.
در چنین شرایطی مطالعة تأثیر عوامل نهادی و ساختاری تأثیرگذار از جمله خانواده، آموزش و اشتغال در قشرهای مختلف بهویژه جوانان چگونگی تأثیر این نهادها را بر هویت اجتماعی جوانان نمایان میسازد. مهمترین سؤالها در این رابطه عبارتند از:
عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی جوانان ایرانی کدام است؟
کارگزاران جامعهپذیری چه تأثیری بر شکلگیری هویت اجتماعی جوانان ایرانی دارند؟
این پژوهش با استفاده از رویکرد کنش متقابل نمادین و روش پیمایشی و رگرسیون چندمتغیری درصدد پاسخگویی به سؤالات فوق است.